System Zarządzania Jakością wg ISO 9001

ISO 9001 to tylko jeden element serii norm w zakresie systemów zarządzania jakością. Pomaga ona organizacjom w korzystaniu z tego, co w nich najlepsze, umożliwiając im osiągnięcie odpowiedniej wiedzy związanej z procesem dostarczania produktów i świadczenia usług klientom. Jej założenia odnoszą się nie tylko do systemów zarządzania jakością, lecz również do ogólnych kwestii związanych z systemami zarządzania.

Każda organizacja dąży do optymalizacji mechanizmów swojej działalności. Może to oznaczać zwiększenie udziału w rynku, zmniejszenie kosztów, wdrożenie efektywniejszego zarządzania czynnikami ryzyka czy podniesienie poziomu zadowolenia klienta. System zarządzania jakością stanowi strukturę umożliwiającą monitorowanie i zwiększanie efektywności działań w każdym obszarze.

Odnosi się ona do procesów decydujących o wytworzeniu produktu/ usługi, jakich dostarcza swoim klientom przedsiębiorstwo. Określa zasady systematycznego zarządzania poszczególnymi procesami – w tym celu, aby uzyskać pewność, że potrzeby i oczekiwania klientów są spełnione. Standard ten jest zaprojektowany w taki sposób, iż odnosi się do każdego rodzaju produkcji bądź świadczenia usług, powstających w wyniku jakichkolwiek procesów, w dowolnym miejscu na świecie.

Pomaga ona organizacjom w osiąganiu większego zadowolenia klienta i lepszej motywacji pracowników oraz ułatwia ciągłe udoskonalanie mechanizmów działania.

Najważniejsze normy z rodziny serii 9000 (aktualnie obowiązujące) to:

  • ISO 9001:2000 Systemy zarządzania jakością – Wymagania
  • ISO 9000: 2005 Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia
  • ISO 9004:2000 Systemy zarządzania jakością – Wytyczne do doskonalenia

Korzyści z wdrożenia

MARKETINGOWE

  • poprawa wizerunku firmy na rynku
  • wzrost zaufania Klientów do organizacji posiadających wdrożony system
  • zarządzania Jakością wg normy ISO 9001
  • wejście z wyrobami / usługami na rynek europejski, gdzie posiadanie
  • certyfikowanego Sytemu Zarządzania Jakością ISO 9001 jest niezwykle
  • istotnym aspektem dla tamtejszej Klienteli zmiana nastawienia
  • zwiększenie zaufania instytucji finansujących i ubezpieczeniowych

EKONOMICZNE

  • zmniejszenie reklamacji klientowskich
  • zwiększenie konkurencyjności cenowej firmy poprzez obniżenie kosztów
  • realizacji wyrobu / usługi
  • obniżenie kosztów produkcji wyrobów / realizacji usług poprzez
  • usystematyzowane monitorowanie i analizowanie procesów mających
  • wpływ na jakość wyrobów / usług a tym samym zmniejszenie liczby
  • potencjalnych niezgodności
  • eliminacja zbędnych lub dublujących się działań
  • wzrost elastyczności przedsiębiorstwa w spełnianiu zadeklarowanych i oczekiwanych potrzeb klientów,
  • ukazanie klientom jak bardzo są ważni dla naszego Przedsiębiorstwa

POPRAWA ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ

  • jasne zakresy odpowiedzialności
  • szybka adaptacja nowych pracowników
  • przewidywalność postępowania
  • kreowanie zaufania załogi do firmy
  • pooprawia atmosfery i klimatu pracy
  • sprecyzowana komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna
  • optymalizacja procesów
  • poprawa kontroli nad maszynami i urządzeniami